محافظ برق چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

تصویر محافظ برق چیست
فهرست مطالب

تمام وسایل برقی منزل منبع تغذیه خود را به صورت مستقیم از برق شهری دریافت می‌کنند. گاهی برق شهری نوسانات ناگهانی دارد یا وجود رعد و برق باعث کاهش یا افزایش ولتاژ می‌شود؛ این نوسانات برقی باعث بروز آسیب‌های احتمالی مانند سوختن یخچال، تلویزیون و سایر وسایل الکتریکی می‌شود.

از آنجایی که هزینه خرید وسایل الکتریکی بسیار بالاست، بهترین راهکار برای برای جلوگیری از وقوع آسیب‌های برقی استفاده از محافظ برق مرکزی است؛ با این حال هنگام خرید محافظ برق باید به نکاتی توجه کنید تا بتوانید بهترین محصول را خریداری کرده و از وسایل برقی خود محافظت کنید.

متاسفانه برخی افراد نسبت به تهیه محافظ برق مقاومت دارند؛ ما در این مقاله قصد داریم از اهمیت استفاده محافظ برق و نحوه کارکرد آن صحبت کنیم. 

 

محافظ برق چیست؟

برای خیلی از افراد سوال است که محافظ برق یا محافظ ولتاژ چیست؟ برای پاسخ به این سوال و جهت بالا بردن آگاهی شما باید بگوییم محافظ برق ابزاری است که با کاهش یا افزایش ولتاژ (نوسانات برقی) از آسیب دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی مانند یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و غیره جلوگیری می‌کند.

عملکرد کلی این ابزار به این صورت است: زمانی که آن را به پریز برق وصل می‌کنید با کمی تاخیر روشن شده و ولتاژ برق را به وسایل می‌رساند.

تصویر وظیفه محافظ برق چیست

وظیفه محافظ برق چیست؟

اگر ولتاژ برق شهری افت شدید یا افزایش ناگهانی داشته باشد، یا موقعیت‌هایی مانند رعد و برق‌های شدید ایجاد شود، وظیفه محافظ برق این است که به وسیله سنسور خود این نوسانات برقی را شناسایی کرده و دستگاه را به طور خودکار قطع یا وصل کند؛ در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های جدی به وسایل برقی شما وارد شود.

 

انواع محافظ برق

شناخت انواع محافظ برق به شما کمک می‌کند تا در خرید و استفاده صحیح از آن آگاهانه عمل کنید؛ همچنین شما را متوجه این موضوع می‌کند که باید برای دستگا‌ه‌های مختلف محافظ برق مناسب آن را تهیه کنید.

  • محافظ برق یخچال

 یخچال از جمله وسایلی‌ست که همیشه به برق متصل است؛ به همین منظور باید از محافظ یخچال مناسب استفاده شود که کیفیت و طول عمر بالایی برخوردار باشد و در مدت زمانی کوتاه از کار نیفتد.

  • محافظ برق تلویزیون

هنگام تهیه محافظ تلویزیون توجه داشته باشید محافظ حتما دارای کلید خاموش و روشن باشد تا در صورت عدم استفاده از تلویزیون بتوانید آن را خاموش کرده و ضمن حفظ سلامت این وسیله در مصرف برق نیز صرفه جویی کنید. 

  • محافظ برق کولر گازی

توجه داشته باشید که باید از محافظ برق مناسب دستگاه استفاده کنید تا محافظ برق تحمل پذیرش میزان ولتاژ ورودی از سوی دستگاه شما را داشته باشد. استفاده از محافظ کولر گازی بسیار مهم است؛ به این علت که کولر گازی از جمله وسایل برقی گران قیمت است؛ از این رو برای جلوگیری از خطرهای احتمالی ناشی از رعد و برق و نوسانات ناگهانی نیاز است تا با نصب محافظ کولر گازی احتمال وقوع حوادث را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

تصویر محافظ ولتاژ برق چیست

اهمیت خرید محافظ برق

از آنجایی که هزینه خرید وسایل الکتریکی مانند یخچال، لباسشویی، غیره بسیار بالا است حفاظت از آن‌ها در برابر نوسانات ناگهانی برق شهری و یا رعد و برق‌هایی که ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به جا بگذارند، امری واجب است؛ به ویژه که آمار نوسانات برق شهری و رعد و برق بسیار زیاد است و این مسئله باعث می‌شود خطرهای احتمالی مانند آتش سوزی و سوختگی در کمین وسایل الکتریکی و الکترونیکی منزل شما باشد.

با خرید محافظ برق می‌توان از تمام خطرهای احتمالی جلوگیری کرد. 

 

محافظ برق چگونه کار می‌کند؟

چگونگی کارکرد محافظ برق به این صورت است که برق را از مناطق با پتانسیل الکتریکی بالا به سمت مناطق با پتانسیل الکتریکی پایین هدایت می‌کند؛ به عبارت دیگر ولتاژ را از یک سر سیم به سر دیگر سیم می‌فرستد؛ در این موقعیت اگر ولتاژ ورودی بیشتر از توان وسیله الکتریکی مربوطه باشد، محافظ جریان برق را قطع می‌کند؛ همچنین این ابزار در ولتاژ پایین نیز عملکردی مشابه دارد. محافظ برق با این عملکرد از نوسانات ناگهانی ولتاژ جلوگیری می‌کند.

برخی از افراد محافظ برق را با 3 راهی اشتباه می‌گیرند؛ اما باید بدانید که این دو ابزار تفاوت‌های اساسی با هم دارند. برای اینکه این دو ابزار را از یکدیگر تشخیص دهید باید بدانید روی محافظ برق چراغ‌هایی وجود دارد که رسیدن ولتاژ برق شهری به حد مناسب را به شما نشان می‌دهد؛ در ادامه به محض روشن شدن چراغ اول این وسیله نیز عملکرد خود را آغاز می‌کند و پس از چند ثانیه، زمانی که ولتاژ به مقدار مناسب رسید، برق را به دستگاه وصل می‌کند؛ این درحالیست که 3 راهی فقط تعداد پرت‌های پریز را افزایش می‌دهد.

در یک جمع بندی کلی، کار محافظ برق حفاظت از وسایل برقی و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی مانند سوختن یا آتش سوزی است. محافظ برق در زمان ایجاد نوسانات ناگهانی، برق ورودی به دستگاه را به صورت آنی قطع می‌کند؛ این ابزار در هنگام نصب نیز چند ثانیه‌ای زمان لازم دارد تا ولتاژ را به حد مناسب برساند و پس از رسیدن به حد مناسب ولتاژ را وصل می‌کند و برق را به دستگاه می‌رساند.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

technical support
Scroll to Top