علت سوختن وسایل برقی

تصویر علت سوختن وسایل برقی
فهرست مطالب

بالا رفتن روزانه قیمت لوازم خانگی به شکلی است که ظرف ده سال گذشته قیمت هر وسیله حدود 10 برابر شده است. این مسئله به تنهایی دلیل کافی و مناسبی است برای اینکه برای حفاظت کل لوازم برقی منزل چاره‌ای بیندیشیم و یکبار برای همیشه مشکل را حل کنیم.

سوختن وسایل برقی یکی از چالش‌هایی است که این روزها با آن روبرو هستیم و مهم‌ترین علت آن را می‌توان به بروز نوسانات برق نسبت داد. به جهت جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی می‌توانید از برخی تجهیزات حفاظتی همچون محافظ ولتاژ استفاده کنید، البته قبل از هر اقدامی لازم است که علت سوختن وسایل برقی را بیابید تا بتوانید راهکاری استاندارد و ایمن بیابید. در ادامه به 4 علت سوختن لوازم برقی اشاره می کنیم.

تصویر محافظ برق یخچال

خرید محافظ ولتاژ جریان سه فاز با سه سال گارانتی بی قید و شرط

دلایل سوختن وسایل برقی منزل چیست؟

حتما شما هم سوختن لوازم برقی منزل را تجربه کرده‌اید. در این مقاله دلایل اصلی سوختن لوازم منزل که شامل دلایل مکانیکی، اتصالات الکتریکی، ضعف عایقی و نوسانات ولتاژ می‌شود را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

تصویر علت سوختن لوازم برقی

1. دلایل مکانیکی

توضیح دلایل مکانیکی را با یک مثال شروع می‌کنیم. احتمالا شما هم تابحال یک صدای نامتعارف از کولر آبی شنیده باشید به نظر شما این صدا می‌تواند علامتی برای سوختن آن باشد؟

صدای غیرعادی تجهیزات برقی ناشی از خشک بودن یاتاقان و سفت بودن تسمه است که موجب افزایش مقاومت مکانیکی و در نتیجه افزایش شدت جریان مصرفی موتور کولر و در بلند مدت باعث سوختن موتور کولر می‌شود.

ضعف یا هرگونه اختلال در قطعات مکانیکی می‌تواند از دلایل سوختن وسایل برقی محسوب شود. اینگونه دلایل در مقایسه با سایر موارد سطحی‌تر هستند و راحت‌تر برطرف می‌شوند.

با مشاهده علائمی همچون صدای غیر معمول، گرم شدن وسیله برقی و لرزش قابل توجه دستگاه مطمئن شوید که بروز اختلالات مکانیکی در کمین است.

دلیل بروز  این علائم ماهیت کلی وسایل برقی است، فرسوده شدن قطعات کوچک همچون بلبرینگ، تسمه، پولی، یاتاقان و مقاومت آن‌ها در برابر حرکت قسمت‌های متحرک به مرور زمان موجب فرسوده شدن دستگاه و سوختن آن می‌شود.

خوب است بدانید که دلایل مکانیکی در مقایسه با سایر موارد معمولا مشخص، قابل رویت و قابل لمس هستند و تاثیرات واضحی روی میزان جریان برق مصرفی دارند.

راه حل پیشنهادی JBH برای حل چنین مشکلاتی رصد کردن علایم، اندازه گیری شدت جریان و مقایسه آن با مقدار نرمال است که این امر خطیر را می‌توانید به محافظ ولتاژ جریان JBH بسپارید.

 

2. اتصالات الکتریکی ضعیف

اتصالات الکتریکی ضعیف دومین علت سوختن لوازم برقی است. تابحال با لرزش ماشین لباسشویی روبرو شده‌اید؟ لرزش رایج‌ترین علامتی است که خبر از اتصالات الکتریکی ضعیف و  غیر ایمن می‌دهد.

بروز جرقه‌های کوچک و مقطعی به دلیل اتصالات ضعیف سیم‌ها به ترمینال‌ است که منجر به ذوب شدن سیم‌ها، از بین رفتن ترمینال‌ها، قطع شدن مدار و در انتها آتش سوزی می‌شود.

دوشاخه‌های برق‌ غیر استاندارد از دیگر دلایل سوختن وسایل برقی محسوب می‌شوند؛ زیرا فاقد سیم ارت هستند و از لحاظ نوع ترمینال و نگهدارنده سیم نیز ضعف دارند و به زودی از بین می‌روند.

 

3. ضعف عایقی

 عایق بندی اصولی و استاندارد برای تجهیزات برقی که با گرد و غبار و آب سروکار دارند بسیار ضروری و واجب است. گاهی ضعف در این زمینه منجر به ورود آب به قسمت‌های برقی و در انتها سوختن لوازم برقی می‌شود.

علاوه بر آب، گرد و غبار هم می‌تواند تاثیرات مخربی بر بردهای الکتریکی وسایل برقی داشته باشد؛ به عنوان مثال گرد و غبار مانع خنک شدن المان‌ها و سینک‌های خنک کننده می‌شود که این مورد در انتها موجب افزایش حرارت و سوختن تجهیزات می‌شود.

 

4. نوسانات برق

نوسانات برق چهارمین علت سوختن لوازم برقی است. به طور کلی مفهوم نوسان یعنی افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ و جریان که می‌تواند منجر به مواردی همچون کاهش طول عمر دستگاه و گاها آتش گرفتگی آن شود.

در ادامه دو دلیل اصلی و مهمی که منجر به نوسان برق می‌شود را به صورت مفصل شرح می‌دهیم.

 

الف: مشکل نوسان برق شبکه توزیع: بروز نوسان برق در شبکه توزیع مخصوصا در زمان‌های پیک مصرف برق بصورت افت ولتاژ ظهور می‌کند و  منجر به بروز مشکلات خطرآفرین خواهد شد. گاهی ضعف در عایق داخلی ترانسفورماتورهای شبکه توزیع ممکن است منجر به قطع شدن مسیر نول و افزایش ولتاژ شود که بعضا تجهیزات برقی یک محله را از بین برده است. 

 

ب: مشکل افت ولتاژ با منشا داخلی: شاید شما هم با این صحنه روبرو شده باشید که هنگام روشن کردن وسایل برقی پرمصرف همچون کولر گازی برای لحظه‌ای کوتاه لامپ‌ها کم نور می‌شوند که این مسئله از افت ولتاژ نشات می‌گیرد که قطعا به تجهیزات برقی حساس آسیب خواهد زد، حتی اگر منجر به سوختن وسایل نشود قطعا طول عمر دستگاه را کاهش می‌دهد.

تصویر سوختن وسایل برقی به علت نوسان برق

چگونه افت ولتاژ منجر به سوختن لوازم برقی می شود؟

هر وسیله برقی دارای توان الکتریکی مشخصی است که همواره باید این میزان ثابت باشد؛ زیرا دستگاه با توان الکتریکی تعریف شده فعالیت می‌کند و آن راه به صورت لحظه‌ای را مصرف می‌کند؛ بدین معنی که در هر لحظه باید توان کافی تحویل تجهیز برقی شود.

از آنجایی که توان الکتریکی هر دستگاه از ضرب میزان جریان در ولتاژ حاصل می‌شود؛ در صورتی که افت ولتاژ اتفاق بیفتد جریان به صورت خودکار افزایش پیدا می‌کند؛ در صورتی که این اضافه جریان از حد تحمل سیم‌ها، اتصالات و بردهای الکتریکی داخل لوازم برقی بیشتر شود باعث سوختن قطعات داخلی وسایل برقی خواهد شد. 

 

چگونه افزایش ولتاژ منجر به سوختن لوازم برقی می شود؟

سیستم داخلی تجهیزات برقی به صورتی طراحی شده است که عموماً می‌توانند تا 10 درصد بیشتر از ولتاژ کاری خود را تحمل کنند؛ مثلا یک جاروبرقی که با برق 220 ولت کار می‌کند در ولتاژ 245 ولت هم مشکلی برای کارکرد نخواهد داشت؛ اما چنانچه میزان ولتاژ از این حد تجاوز کند قطعا آسیب‌های بسیاری به دستگاه وارد می شود؛ زیرا قطعات داخلی لوازم برقی و عایق بندی آن‌ها بر مبنای مشخصی انجام شده و بردهای الکتریکی با اولین اضافه ولتاژ آسیب می‌بینند.

نکته: ممکن است اضافه ولتاژهای لحظه‌ای بصورت آنی به وسایل برقی ما آسیب وارد نکند؛ اما قطعا باعث کاهش طول عمر آن‌ها می‌شود.

 

چگونه از سوختن وسایل برقی جلوگیری کنیم؟

کاربردی‌ترین و استانداردترین روشی که برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی پیشنهاد می‌شود استفاده از یک محافظ برق ایمن و استاندارد است، اینگونه با صرف هزینه‌ای معقول از بروز اتفاقات و حوادث ناگوار جلوگیری خواهید کرد. در ادامه سایر مزایای خرید محافظ ولتاژ یا محافظ برق مرکزی را بررسی می‌کنیم.

  • با نصب یک محافظ برق مرکزی در جعبه فیوز می‌توانید از تمام تجهیزات برقی موجود در ساختمان را محافظت کنید.
  • به کمک محافظ مرکزی امکان تعیین مقادیر و پارامترها وجود دارد.
  • می‌توانید میزان ولتاژ و جریان هر دستگاه را به روی نمایشگر مشاهده کنید.
  • مصرف انرژی هر واحد مسکونی را مدیریت و کنترل کنید.
  • آخرین خطای رخ داده و مقدار آن را مشاهده کرده و اقدامات لازم جهت تکرار نشدن آن را اعمال کنید.
  •  از نصب تعداد زیادی محافظ سیم‌دار در هر  واحد مسکونی جلوگیری کنید.

شما می‌توانید تمام آنچه در  این مقاله بررسی شد و تمام مشکلات احتمالی و خسارات جانی و مالی را با خرید یک مجافظ برق ایمن و استاندارد از jbh مدیریت کنید.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

technical support
Scroll to Top